Monday, January 26, 2009

I m p i a n Dia

Setiap manusia ada impian mereka sendiri, x kira kecik ataupn besar. Aku pn spt manusia lain, juga mnpunyai byk impian blom trlaksana. Skarang memandang kn aku terkejut dr tido & x bley nk tido blk. Aku pn on pc yg dah Off utk conteng mnyonteng kt blog ni ttg impian aku. Antara impian aku ialah :

Kaya

You don't have to be rich and famous. You just have to be an ordinary person, doing extraordinary things.

Aku nk kaya ngan harta benda dan aku bkn lah seorang yg gila harta atau sewaktu dengannya. Bagi aku biar hidup ssh ada duit daripada ssh xde duit. Aku juga mahu diri ini kaya ilmu dunia & akhirat supaya aku x trgolong di kalangan org2 yg rugi. Bila aku kaya ngan ilmu, mudah utk aku capai apa yg aku nak. Untuk capai mende sume bkn lah mudah, jadi aku sdh mulakn misi utk mncapai impian ni dari skarang. Bagi aku usaha bkn tangga kejayaan tp tidak bermakna x perlu berusaha. Memandang aku ni jenis yg ssh putus asa, jadi x kira lama mane pn masa yg diperlukn utk capai impian ni, aku tetap akan berusaha abis-abisan utk mncapainya. Bila aku kaya ngan ilmu secara x langsung akan jd bijaksana tidak spt org zaman skarang bijak tapi x pndai.


Life is a dream for the wise, a game for the fool, a comedy for the rich, a tragedy for the poor.

Muslimin sejati & anak yg soleh.

Aku mahu jadi muslimin sejati & anak yg soleh supaya aku terhindar daripada api neraka. Aku spt manusia lain yg selalu melakukan kesilapan tatkala alpa ngan nikmat dunia. Kadang2 sembahyang, kadang2 bila dh leka sgt ngan dunia. Sembahyang ditinggalkn tanpa rasa bersalah, apa jenis manusia la aku ni. Bila aku jadi muslimin sejati, maka bapak2 setan secara x langsung akan aku mnjauhi aku. Tp skarang ni bapak2 setan mungkin terlalu ramai mngelilingi aku sehingga aku terus hanyut ngan duniawi yg ntah ape2. Aku akan pastikn aku akan tinggal kn segala larangan Allah & melakukan segala suruhanNya sblm aku mndirikan rumahtangga. Aku juga ingin mnjadi anak yg soleh & patuh pada Ibubapa kerna tanpa mereka sape la aku. Cuma aku skrang ni dh mula dgr ckp Ibubapa tp sama byk ngan x dgr cakap, Aduyai. Tak dgr cakap bukan bererti aku melawan ckp org tua tp aku still buat apa yg aku nak buat. Aku kurang melawan dari segi percakapan kerna aku akan diam seribu bahasa bila kena marah atau wat dunno je tp aku berfikir blk kata2 mereka apabila ditegur. Diri aku adalah mereka, jadi sape lah aku tanpa mereka.

By the time a man realizes that maybe his father and mother was right, he usually are wrong.

Teman hidup

Part ni aku lemah skit, aku dari dulu smpai skrang x pernah ada teman hidup. Aku pn x tau nape terjadi nya camni. Setiap org mnpunyai teman hidup adalah penting. Kadang2 aku duk berangan mnpunyai teman hidup spt aisha heroin ayat2 cinta yg patuh & sabar ngan segala dugaan dah la cun nk mampuih. Kalo impian aku ni tercapai, sumpah aku akan jaga Si Dia spt mana aku mnjaga Ibubapa aku. Aku nak yg memahami aku kerna aku ni agak keras kepala tp lembut hati. Aku bkn lah jenis yg memilih tapi kalo blh yg tu lah yg pertama & terakhir. Soalan yg selalu di tnya oleh sahabat2 sekalian, " Nik ko bile nak ada awek, aku xleh byg la bro kalo ko ada awek cmne. Mesti bulan purnama setiap malam, bunga tepi jln yg layu jd mesti mekar." Aku pn x th tu kata2 perli atau sebaliknya. Aku selalu cakap kt mereka ni kalo ada, ada la. kalo xde no komen. Takkan nk paksa org nk kt kite plak. Kalo bab2 ni aku mmg lemah giler khinzir skit, aku ni bkn lah jenis pandai mngayat dan penakut nak mampuih. Mak & ayah aku pernah ckp kt aku "Bilalah anak mama & abah ni nak wat balik awek, anak2 yg lain dh pernah tunjuk tp ko x pernah pn wat balik umah tunjuk kt mama & abah". Aku kadang2 leh tersenyum sorang je kalo ingt blk kata2 tu. Al maklum aku jenis blur skit bab2 ni. Kalo nasihat kwn2 ttg mende ni sume, aku tergolong dalam golongan expert gak r tp hampeh awek pn tarak. Tak th smpai bila aku harus mnunggu, kata org jodoh tu akan dtg dgn sendirinya. So aku sabar je la mnunggu smpai ada org nak kt aku. hahaha

I could fill a thousand pages telling you how I felt and still you would not understand.
So now I leave you without a sound except my heart shattering as it hits the ground

Bisnes

Aku ni suka bisnes dan suka sesuatu yg praktikal. Memandangkn aku skrang pn sedang berbisnes secara kecil-kecilan utk mnyara diri sendiri. Aku juga mnpunyai impian utk memiliki bisnes yg besar hasil daripada titik peluh sendiri. Lgpn, aku bkn jenis suka bekerja di bawah org lain. Antara planning bisnes yg aku nk buat ialah Bakery & Kafe ataupn kedai makan sbb aku ada sedikit kepakaran dlm bidang ni,cewahh. Kedai emas & permata, Butik Baju & seluar, Supermarket, kedai perfume dan lain2 lagi. Tu sume perancangan awal je la tp aku akan pastikn salah satu mende yg aku rancang mnjadi. Aku adalah seorang suka berfikir dan salah satu yg aku selalu berfikir ialah pasal bisnes sbb dgn berbisnes aku mampu capai apa yg aku idamkn mnjadi realiti. Aku x nak apa yg aku idamkn tercapai bila aku dh tua. Aku mahu memiliki umah yg direka cipta oleh aku sendiri, Kapal persendirian,Gadgets yg mahal2, kereta mewah spt Bentley,Bmw dan sewaktu denganya. Agak mustahil aku nk capai sume ni dgn bekerja dibawah org lain. Dan dgn mnbuat bisnes la aku akan cuba yg terbaik utk mncapai sume ni seberapa cepat yg mungkin. Perancangan awal sudah di buat dan hanya mnunggu masa utk dijalankn. Utk menambahkn pengetahuan ttg bisnes, aku suka baca buku ttg Ekonomi, bla, bla, bla dan mentor aku dlm bisnes ialah Abahku. Sumpah aku x suke baca buku bisnes kos yg aku amik skarang ni, ntah ape2 buku tu. Sebenarnya, bekerja dgn org lain adalah lebih sng kerna x perlu pikir pasal modal, x perlu pikir pasal produk dan sewaktu dgnnya. Tp tu sume mnjadi persoalan pada aku, smpai bila hidup kita nak hidup bergantung pd org. tu pendapat aku je la. Aku akan terus berfikir pasal bisnes selagi jantung bernyawa. Aku cuma manusia biasa tetapi suka melakukan perkara luar biasa Dan aku suka berfikir & x suka mati akal.

One's mind has a way of making itself up in the background, and it suddenly becomes clear what one means to do

citer ttg impian will be continued......
.

Peace no war


-Nas-

1 comment:

SI Gadis said...

sila amik award kat page amoy k.
huu~